CÍSAŘSKÁ SILNICE
CÍSAŘSKÁ SILNICE – kolem Svojkovic
Ve VLASTIVĚDĚ MORAVSKÉ je uvedeno: nejedna silnice má z doby svého vzniku zajimavou historii. Jednou byla překážka statkářova či starostova pole, kterým se musela trasa budované silnice vyhýbat, jindy se městší konšelé usnesli, že nechtějí, aby silnice vedla přes jejich město či vesnici, poněvadž by přišli o výnosné povoznické zakázky. Tzv. císařská silnice Praha – Jihlava – Znojmo – Vídeň se stavěla v letech 1730 až 1739. Bylo to za vlády císaře Karla VI., otce Marie Terezie. Tento panovník se snažil dohnat vyspělejší evropské státy, proto na radu svých ekonomů přikázat budovat v Čechách silnice s pevným povrchem, umožňujícím lepší pohyb obchodníkům i vojenským oddílům. Císařskou silnici uvedla do provozu v roce 1749 právě Marie Terezie. Ta se také zasloužila o zdokonalení tehdejší poštovní dopravní služby, když v roce 1750 byly na tuto novou cestu přeložena císařským reskriptem "poštovní routa", která předtím jezdila po staré poštovní silnici z Vídně přes Hollabrun, Vratěnín a Kunžak do Prahy. Císařská cesta tak nabyla, a postupem času stále více nabývala na významu. Málokdo ale dneska ví, proč se rovný úsek z Hladova na Želetavu najednou stáčí před křižovatkou na Kasárnách doleva, potom doprava a za Andělem zase doleva na Želetavu. Přitom linie od Hladova by přece bez řírodních překážek navazovala na rovný úsek ze Špičáku až do Želetavy. Původní projektovaná trasa vedla od Želetavy rovně kolem svojkovické hospody čp.32 a na Hladov.Výstavba císařské silnice by pro tuto hospodu znamenala vysokou návštěvnost a tím i vysoké výdělky. Hospodu navštěvovali páni, kteří stavbu vyměřovali. A jak tak šel život, mladá hezká paní hospodská se zalíbila jednomu inženýrovi z vedení stavby. Začali si více než rozumět a potom se scházet. Pan hospodský se o tom dozvěděl a tak – inženýr neinženýr – zvalchoval ctiteli své manželky záda.
Pan inženýr si ale řekl, že si hospodský na něj dovolil trochu moc a že na to musí pořádně doplatit. Musí přijít o hosty a tím bude po hospodě. Změnil projekt tak, aby od Želetavy směrem na Jihlavu uhnula silnice vpravo od původní trasy, která měla vést kolem svojkovické hospody nasměroval trasu kolem andělského dvora a hospody, vystavěného novořišským klášterem v r. 1708. Dnes tu zůstala jako důkaz přímé linie jen polní cesta ze Špičáku (od křížku) do Svojkovic. Když byla silnice dokončena a stavební dělníci se posunuli na další úseky, nastaly pro svojkovickou hospodu smutné časy. Z nové císařské silnice to byla do Svojkovic zajiždka, když při silnici byla hospoda jiná...